Sam T. Hayden

Gran Bretagna / Great Britain

Musica Contemporanea / Contemporary Music

 

"Partners in psychopathology" (1998) per flauto contralto (doppiato da ottavino), clarinetto basso (doppiato da clarinetto in mi-bemolle), viola, violoncello, vibrafono (doppiato da xilofono) e pianoforte. Questo pezzo prevede l'interposizione e la sovrapposizione di due tipi di materiale musicale: una trama lenta, sostenuta e omogenea suonata da strumenti gravi e una musica pių veloce, pių frammentata ed energica, suonata dalle coppie di strumenti all'interno del complesso. Vengono esplorate anche le contraddizioni tra accordature micro-tonali e standard. Il materiale pių gestuale, enfatizzato dai passaggi a strumenti pių acuti e tempi pių veloci, č una sorta di devianza dal comportamento pių generalizzato, normativo, rappresentato da tutti i materiali all'unisono. "Time is Money" (1993-94, rev. 1996) si riferisce allo status di prodotto commerciale assunto dalla musica alla fine del XX secolo. "Time is Money" occupa una posizione dialettica tra le divisioni dell'"avant-garde" e le tradizioni musicali commerciali, con strutture ritmiche fortemente ripetitive (jazz, rock, funk, fusion e techno/trance) e l'utilizzo di una strumentazione amplificata che generalmente viene associata a questi stili musicali.
Č nato nel 1968. Premi e riconoscimenti includono il premio di composizione del 4th International Young Composer's Meeting 1998 ad Apeldoorn, il 1995 Britten International Competition, il 1990 Cornelius Cardew Prize.

"Partners in psychopathology" (1998) for alto flute (doubling piccolo), bass clarinet (doubling e-flat clarinet), viola, cello, vibraphone (doubling xilophone) and piano. This piece involves the intercutting and overlapping of two types of musical materials: a slow, sustained and homogeneous texture played by low instruments and a faster, more fragmented and energetic music played by the instrumental pairs within the ensemble. The contradictions between micro-tonal and equal-tempered tuning are also explored. The more gestural material, emphasised by changes to higher instruments and faster tempos, is a kind of deviance from the more generalised, normative behaviour represented by the unison of all materials. "Time is Money" (1993-94, rev. 1996) refers to the commodity status of music in the late XX century. "Time is Money" occupies a dialectical position between the divisions of "avant-garde" and "commercial" musical traditions. The misleading nature of this division is revealed when the commodity status of all music is considered. Some of the materials used in "Time is Money" were inspired by commercial dance-music traditions with strong repetitive pulse based rhythmic structures (jazz, rock, funk, fusion and techno-trance). It also uses the amplified instrumentation more usually associated with those traditions".
Born in 1968. The prizes and awards he has received include the composition prize of the 4th International Young Composer's Meeting 1998 in Apeldoorn, the 1995 Britten International Competition, and the 1990 Cornelius Cardew Prize.